2011-07-21

Hokusai-MANGA-2



Yesterday,the consciousness for each line became optimistic
because I described it in small size.
So,I described it in a close-up this time.
I drew it while being conscious of each line in a slender brush.

At the beginning, I drew it with a brush-pencil
I feel a limit in the expression of the line.
After all,I am easy to do by writing brush that made of sets of thin hair.
I attach ink while modifying it by oneself.
Analog is easy to delicately adjust it.
It is the same as the car or the camera.

By the way, Hokusai is particular.It is difficult.

前回の北斎漫画は、描くサイズが小さかったので、
一本一本の線に対しての意識が甘くなっていました。

そこで今回は、クローズアップで。
面相筆で、一本一本の線を意識しながら描きました。

はじめは、筆ペンで描いていたのですが、
線の書き分けに限界を感じ、描き直しました。
やはり、細い毛の集合で出来た筆に、
自分で加減しながらインクをつけていく方が
やりやすい気がします。
アナログな方が、自分の感覚で
微妙な調整がしやすい。
車でもカメラでもそうですよね。

にしても北斎、難しい。

.................................................................................................................................................

Line is the crucial factor of drawing.
Because the line distributes an aspect.
In other words "a line" creates the form of the aspect.

Even a design is the same.
With not only a plane design but also the solid design.
A building, a pillar or an obstacle are lines.
Space is partitioned off by this line,
The form is born such as each rooms or outside and inner (building).

A brief note consecration.
With feeling of strain, doing the watch attention,
We should carry a writing brush delicately.
Completeness thereby changes.

「絵は、線が命」と言います。
線は、面を分けるから。
面の形は、「線」が作りだすから。

デザインでも同じです。
平面のデザインのみならず、立体でも。
建物なら、柱や壁などが線。
この線によって空間が仕切られ、
外と内(建物)とか、個々の部屋などの形が生まれます。

一筆入魂。
緊張感をもって、目配り気配りをしつつ、
繊細に筆を運んでいかないと。
そうするかしないかで、
完成度がグッ!と変わってくるのです。